160 نکته در مدیریت :

160 نکته در مدیریت : توصیه‌هایی برای مدیران، سرپرستان و سرگروه‌‌هایی که با انسان‌ها در ارتباط‌ند 1- در انجام کارها روی شیوه‌ای خاص تأکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه‌تر و بهتری شما را به مقصد برساند. 2- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ کدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین می‌شود، می‌توان با آمیختن دانش و تجربه، راهکارهای حیاتی و استثنایی خلق کرد. 3- از هر فرصتی برای استخدام و به کارگیری افراد برجسته استفاده کنید. 4- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط کار در کارایی کارمندان مؤثر است. 5- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه کاری آنها را از بین نبرید. 6- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید. 7- با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نکنید. 8- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، کوشا باشید. 9- برای ارتقای سطح دانش کارمندان و افزایش بهره‌وری آنان، کلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم کمک آموزشی بهره گیرید. 10- دقت کنید که توبیخ کارمند خطاکار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود. 11- مطمئن شوید مأمور خریدی که برای سازمان در نظر گرفته‌اید، علاوه بر کاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی، مورد اعتماد، زرنگ و خوش‌سلیقه نیز هست و همان‌گونه که بر قیمت کالاها توجه دارد، بر زیبایی و کیفیت آنها نیز اهمیت می‌دهد. 12- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید. 13- سعی کنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید. 14- طوری رفتار کنید که دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب کنند و آینده کاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم کنند. 15- هرگز در حضور کارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نکنید. 16- رعایت سلسله مراتب کاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد کنید. 17- برای آزمودن کارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بی‌اساس، شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید. 18- با شروع به موقع جلسات، وقت‌شناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید. 19- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت کلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به کار ببرید. 20- در انجام کارها به سه نکته بیش از بقیه نکات توجه کنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس. 21- انتقاد پذیر باشید. 22- با بی‌توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی‌ارزش نکنید. 23- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی‌شود. 24- برای حل مشکلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهکار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد. 25- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید. 26- خواسته‌های خود را واضح و روشن بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که کارمندان به خوبی از جزئیات وظیفه‌ای که به عهده آنان است، مطلع هستند. 27- از هر کس، مطابق دانش و تجربه‌اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید. 28- وظایف کارمندان را متناسب با توانایی‌های فیزیکی و حرفه‌ای آنان تعیین کنید. 29- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال کنید. 30- در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ کنید و چند استراتژی بحران‌زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش‌بینی و طراحی کنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده کنید. 31- از رفتارهایی که شما را در سازمان عصبی معرفی می‌کند، پرهیز کنید. 32- انتقامجو نباشید. 33- زمان پیاده‌سازی تصمیم‌گیری‌ها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شکست روبه‌رو شود. 34- در مورد چیزی که نمی‌دانید، به کسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی‌دانم، هراسی نداشته باشید. 35- با محول کردن مسئولیت به کارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم کنید. 36- بدون تفکر و درنگ پاسخ ندهید. 37- نحوه چیدمان میز کارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب کنید که افراد فراموش نکنند در محل کارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز باز هم به گفت‌و‌گو بپردازند. 38- حرفه‌ای‌ترین و بهترین حسابدار و مشاور حقوقی را استخدام کنید. 39- به مشکلات مالی افراد توجه کنید و درخواستهای موجه اخذ وام آنان را به تعویق نیندازید. 40- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شکوه شما می‌افزاید. 41- اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، تأثیر شگفت‌انگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیت‌پذیری می‌دهد. 42- سامانه‌ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به کارمندان اطمینان دهید که در کمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می‌کنید. 43- مطمئن شوید که حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت می‌شود. 44- چند ساعت از یک روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفت‌وگوی رودررو با کارمندان اختصاص دهید. 45- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شرکت کنید. 46- در کمک رسانی‌های مراسم خیریه پیشقدم باشید. 47- با درایت و زیرکی همیشه در کمین شکار فرصتهای طلایی باشید. 48- صبر و حوصله را از مهمترین ارکان موفقیت تلقی کنید. 49- مسئولیت‌پذیر باشید. 50- به منظور اطلاع حاصل کردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید. 51- چند تکه کلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب کنید. 52- تفکر و تعمق قبل از پاسخگویی راحت‌تر از پیدا کردن چاره‌ای برای تغییر آنچه عنوان شده می‌باشد. 53- وقتی می‌خواهید کاری را به کسی محول کنید، روشی را برای عنوان کردنش انتخاب کنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود. 54- علت شکست‌های سازمانی را تجزیه و تحلیل کنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست، از تکرار آن جلوگیری کنید. 55- با بی‌اهمیت جلوه دادن کارهای کارمندان، زحمات آنان را بی‌ارزش نکنید. 56- با انجام ورزشهای فکری، قابلیت‌های ذهنی خود را تقویت کنید. 57- به هر کس فراخور فعالیت و بازده کاری‌اش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حرکت افراد شایسته گروه را کند نکنید. 58- با به کارگیری مشاورین کارآزموده و متعهد، موقعیت بازار کار را تحلیل کنید و استراتژی به کار بگیرید که همیشه یک گام از رقبا جلوتر باشید. 59- اجازه ندهید بار مسئولیت کارمندان بی‌کفایت و کند بر دوش کارمندان خبره و ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درک این بی‌عدالتی انگیزه خود را از دست می‌دهند. 60- دانش حرفه‌ای خود را تا حدی بالا ببرید که در موارد لزوم در مقابل کلیه سؤالات حرفه‌ای حاضر جواب باشید. 61- زمان استخدام، افراد علاوه بر تست‌های مقرر شده، تست‌هایی انجام دهید که مطمئن شوید کسی را که به کار می‌گمارید، تنبل نیست! زیرا افراد تنبل فشار کاری دیگران را بیشتر می کنند. 62- هنگام دست دادن، دست افراد را محکم و صمیمانه بفشارید. 63- وقتی عصبانی هستید، درباره دیگران تصمیم‌گیری نکنید. 64- همیشه وقت‌شناس باشید. برای حضور به موقع، می‌توانید از ترفند قدیمی 5 دقیقه جلو کشیدن ساعت استفاده کنید. 65- هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید، زیرا به طور یقین، انگیزه آنها برای تلاش از بین می‌رود. 66- سعی کنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. در این صورت شاید با ایده‌های درخشانی روبه‌رو شوید. 67- به کارمندان ساعی و متعهد بگویید که چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید. 68- هیچگاه اجازه ندهید کسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند. 69- به شایعات بی‌اساس بی‌توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن‌بینی قضاوت نکنید. 70- خشکی جلسات طولانی را با شوخ‌طبعی قابل تحمل کنید. 71- از سرزنش کردن دیگران در جمع خودداری کنید. 72- برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه‌رسانها احترام قائل شوید. 73- از منشی خود بخواهید روز تولد کارمندان، کارت تبریکی را که توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال کند. 74- در موقع امضا کردن نامه‌‌ها و مکتوبات آنها را به دقت مطالعه کنید و از امضا کردن آنها، زمانی که حوصله و تمرکز ندارید پرهیز کنید. 75- خوش‌‌ژست و خوش‌بیان باشید و در جمع با انرژی و اشتیاق حاضر شوید. 76- با قدردانی به موقع از کارمندان، انرژی کاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت کنید. 77- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنید و همیشه متبسم باشید. 78- هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود، دیگران را با وعده‌های بی‌اساس فریب ندهید. 79- سعی کنید اسامی کارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت کردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید. 80- همواره به خاطر داشته باشید به کار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمی‌کاهد. 81- اشتباهات زیردستان را بیش از حد لازم به آنها گوشزد نکنید. 82- امین و رازدار افراد باشید. 83- روی اشتباهات خود پافشاری نکنید و بی‌تعصب خطاهای خود را بپذیرید. 84- با عبارات کنایه‌آمیز و نیشدار به دیگران درس عبرت ندهید. 85- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش کنید و برای صرفه‌جویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نکنید. 86- روش محاسبات مالی را تا حدی یاد بگیرید تا قادر به تجزیه و تحلیل‌های گزارشات مالی سازمان باشید. 87- در جلسات دائماً به ساعت خود نگاه نکنید. 88- به نحوه پوشش و ظاهر خود توجه کنید. 89- تا صحت و سقم مسأله‌ای روشن نشده، کسی را مؤاخذه نکنید. 90- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید. 91- نکات جالب و پندآموز کتابهایی را که می‌خوانید، در دفتری یادداشت کنید و در موارد مناسب آنها را به کار ببرید. 92- انعطاف‌پذیر باشید. 93- بدون توهین به عقاید دیگران، با آنها مخالفت کنید. 94- نسبت به قول خود پایبند باشید. 95- در موقعیت‌های بحرانی بر خود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از اضطراب شما آگاه شوند. 96- برای حرف زدن زیباترین و خوش‌آهنگ‌ترین الفاظ را انتخاب کنید. 97- ریسک‌‌پذیر باشید. 98- نحوه استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با کار خود را بیاموزید. 99- برای ثبت ایده‌های درخشانی که ناگهان به ذهن می‌رسند، همیشه یک قلم و کاغذ به همراه داشته باشید. 100- کتابخانه سازمان را به روز کنید و اسامی کتابهایی را که اضافه می‌شود به صورت لیست منتشر شده در اختیار کارمندان قرار دهید. 101- مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس از توبیخ مسئولین و سرپرستان نیست. 102- به واسطه مدیر بودن خود، از دیگران توقع بیجا نداشته باشید. 103- در اولین فرصت در خاتمه دادن به مشاجرات و کدورتهایی که بین کارمندان پیش می‌آید، حکمیت کنید و برقرار کننده صلح و آشتی باشید. 104- در مصاحبه‌ استخدامی افراد به سوابق کاری آنان توجه و به خاطر داشته باشید کارمند موفق کارنامه‌ای پربار به همراه دارد. 105- از انحصاری کردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز کنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهره‌مند شوند. 106- زمان دقیق پیاده‌سازی تصمیمات اخذ شده را پیدا کنید، چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب، در زمان نامناسب با شکست روبه‌رو شود. 107- برای حفظ اطلاعات سازمانی، از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم حفاظتی استفاده کنید. 108- زبده‌ترین کادر بازاریابی را گردآوری کنید و حتی زمانی که سوددهی سازمان در وضع مناسبی قرار دارد، از آنان بخواهید ریتم فعالیت‌های خود را کند نکرده و همچنان به صورت جدی ادامه دهند. 109- به منظور جلوگیری از تک‌روی و رقابت‌های ناسالم، روحیه انجام کار گروهی در سازمان را تقویت کنید. 110- از عنوان کردن فرامین غیرقابل اجرا و غیرمنطقی احتراز جویید، زیرا جز خدشه‌دار کردن شخصیت حرفه‌ای شما پیامدی ندارد. 111- عملکرد افراد را در زمان اضافه‌کاری کنترل کنید تا بدینوسیله از سوء استفاده افراد ناشایست که به عنوان اضافه‌کاری در سازمان به انجام کارهای شخصی یا اتلاف وقت می‌پردازند، جلوگیری شود. 112- از نگارش واژه‌ای که از صحت املای آن اطمینان ندارید، پرهیز کنید و برای حصول اطمینان از نگارش صحیح لغاتی که فراموش کرده‌اید، همیشه یک فرهنگ لغت در دسترس داشته باشید. 113- وقتی در مورد موضوعی محرمانه صحبت می‌کنید، مراقب استراق سمع دیگران باشید. 114- اموال مهم سازمان را بیمه کنید. 115- در سلام کردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیشقدم باشید. 116- مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد مبرید عقل سالم در بدن سالم است. 117- مطمئن شوید کادر مالی شما به موقع در پرداخت صورت حساب‌ها اقدام می‌کنند و پرداختها بنا به دلایل غیرموجه، به تعویق نمی‌افتد. چون تأخیر در پرداخت‌ها به اعتبار مالی شما لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. 118- عیب‌جو و بهانه‌گیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت در شما به عادت مبدل شود. 119- هرگز از خاطر نبرید انسان، اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتکار می‌تواند برای هر مشکلی، راه حل مناسبی پیدا کند. 120- برخی از بازنشستگان پس از بازنشستگی تمایل به ادامه کار دارند، اگر می‌خواهید این افراد را به کار بگیرید توجه داشته باشید توانایی و انرژی و یا انگیزه‌ کافی جهت نیل به اهداف سازمانی در این افراد وجود داشته باشد و درخواست کار آنها صرفاً به دلیل رفع نیاز مالی نباشد. 121- همواره هوشیار باشید کسی در سازمان جهت حفظ عنوان شغلی و موقعیت خود به عنوان ترمز برای نیروهای فعال و پرانرژی عمل نکند. 122- از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید. 123- حتی وقتی موردی پیش آمده که به شدت ترسیده‌‌اید، اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند. 124- افراد متخصص سازمان را برای اخذ نشریه‌های تخصصی آبونه کنید. 125- هیچکس را دست کم نگیرید. 126- حامی ضعیفان باشید و اجازه ندهید حق کسی ضایع شود. 127- اگر در جمعی هستید که موضوع مورد بحث را نمی‌دانید و روشن شدن این امر به اعتبار علمی شما لطمه خواهد زد، لازم نیست با اظهار نظر در مورد آن، عدم آگاهی خود را عیان سازید. می‌توانید سکوت کنید تا در اولین فرصت به تکمیل اطلاعات خود بپردازید. 128- آرام و شمرده صحبت کنید. 129- زمانی که از کسی اشتباهی سر می‌زند، با رفتار صحیح و منطقی او را شرمنده کنید، نه با توهین و ناسزا. 130- به اندازه کافی استراحت کنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامت روحی شما لطمه وارد کند. 131- هر از چند گاهی جلسه‌ای به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان ترتیب دهید تا از صحبت عملکرد و برنامه‌های آنان مطمئن شوید. 132- سرپرستان و مسئولین، پل ارتباطی مدیریت و کارمندان هستند، تا از استحکام این پل مطمئن نشده‌اید بی‌محابا گام برندارید، چون در غیر این صورت ممکن است سقوط کنید. 133- کارمندان را تشویق کنید تا با ابتکار در انجام کارهایشان راههایی برای صرفه‌جویی و پایین آوردن هزینه‌ها پیدا کنند. 134- کتاب قانون تجارت را در دسترس داشته باشید. 135- با توجه بیش از حد به افراد خاص، حسادت دیگران را برانگیخته نکنید. 136- به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید. 137- نقاط ضعف و قوت خود را کشف کنید. 138- مطمئن شوید هیچ منبع انرژی، بیهوده به هدر نمی‌رود. برای مثال کسی را موظف کنید تا از خاموش بودن چراغها و بسته بودن شیرهای آب پس از اتمام ساعات اداری و خروج نیروها اطمینان حاصل کند. 139- با اولین برخورد، در مورد کسی قضاوت نکنید. 140- حس ششم خود را نادیده نگیرید. 141- هر کسی را فقط با خودش مقایسه کنید، نه دیگران. 142- برای هر بخش، یک جعبه کمک‌های اولیه تهیه کنید. 143- اعجاز عبارات تأکیدی و مثبت را نادیده نگیرید. 144- راحت‌ترین مبلمان و چشم‌نوازترین وسایل را برای اتاق خود تهیه کنید و برای استفاده بهینه از فضا و زیبایی محیط از طراحان داخلی کمک بگیرید. 145- پنجره‌ها را مسدود نکنید، اجازه دهید همگان از نور و هوای تازه که ارزانترین موهبتهای الهی هستند، بهره‌مند شوند. گاهی وزش یک نسیم می‌تواند آرامش چشمگیری برای محیط به ارمغان بیاورد. 146-از انجام هر جابه‌جایی برای نیروی انسانی در محیط کار، نمی‌توان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود. اگر جابه‌جایی کارمندان اصولی و حساب شده نباشد، باعث افت راندمان کاری و دلزدگی آنان از کارشان می‌‌شود. 147- مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسئولان برای پیاده‌سازی نظرات شخصی و اجرای فرامین خود، خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام کنند، زیرا در این صورت اگر این دستورات صحیح و قابل اجرا نباشد، از حسن شهرت و محبوبیت شما کاسته خواهد شد. 148- سرمایه‌های مالی، وقت و انرژی نیروی انسانی را با آموزشهای غیرضروری به هدر ندهید. برای هر کسی آموزشی را تدارک ببینید تا بتواند از آن در بهبود بخشیدن کارهایش استفاده کند. در غیر این صورت وقتی فرصتی برای استفاده از این آموخته‌ها دست ندهد، خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و هرگز تبدیل به یک مهارت نمی‌شود. 149- بی‌طرفانه راجع به مسائل تصمیم‌گیری کنید تا زاویه دید شما وسعت پیدا کند. 150- با هر نوع بی‌انضباطی مبارزه کنید. 151- روز خود را با خوردن صبحانه‌ای مقوی آغاز کنید. 152- از ایمن بودن آسانسورها و سایر وسایل مهم اطمینان حاصل کنید و اگر احتیاج به تعبیر یا تغییر دارند، بدون فوت وقت اقدام کنید. 153- حتی اگر سن شما از کارمندان کمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد کنید تا لقب "پدر سازمان" را کسب کنید. 154- جهت حفظ سلامتی و چالاکی هر روز حداقل 15 دقیقه نرمش کنید. 155- در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و اخذ تصمیمات از کارکنان نیز نظرخواهی کنید تا با این مشارکت صمیمیت بیشتری بین مدیریت و کارکنان برقرار گردد و حس مسئولیت‌پذیری افراد افزایش یابد. 156- از کارکنان بخواهید اگر با مشکلی روبه‌رو می‌شوند ضمن اعلام آن مشکل چند راه حل مناسب نیز ارائه دهند. 157- گاهی اوقات بدون اطلاع قبلی وارد اتاق کارکنان شوید و شخصاً با آنان به گفت‌وگو بپردازید. 158- با برقراری امنیت شغلی در محیط روحیه کاری افراد را بهبود ببخشید. 159- اگر به افراد شخصیت بدهید و با برخوردهای نادرست عزت نفس آنان را پایمال نکنید آنان به مثابه اهرم عمل می‌کنند و قادر خواهند بود مسئولیت‌هایی که به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحی و با کیفیت بهتری به انجام برسانند. 160- مشوق و ترویج‌دهنده کار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی کارکنان جایگزین رقابت‌های ناسالم شود. 1. آموزش کارکنان (personnel training) تعریف : افرادی که به استخدام سازمان در می‌آیند علاوه بر معلوماتی که در دبستان، دبیرستان و دانشگاه کسب کرده‌اند و برای ورود به اجتماع و خدمت مؤثر آماده شده‌اند به آموزش تخصصی و حرفه‌ای نیز نیاز دارند تا دانش ف....

شرح : آموزش کارکنان یکی از فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی است.

2. آموزش مدیریت (Management Training) تعریف : آموزش مهارت‌های موردنیاز به مدیران با هدف اینکه تبدیل به مدیران موفق شوند.

3. ارزیابی عملکرد کارکنان (Human Resources Performance Measurement ) تعریف : ارزیابی عملکرد فرایندی است که به وسیله آن کار کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی، مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد.

شرح : شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها و از این طریق، ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنان و سایر کارکنان، از جمله علل اصلی ارزیابی عملکرد است. در گذشته، مدیران کلاسیک ارزیابی عملکرد را فقط به منظور ک....

4. امور اداری (Administration) تعریف : فعالیت‌های مدیریتی که بر دفترداری و کنترل اداری تمرکز می‌کنند.

5. امور منابع انسانی (Human Resources Affairs) تعریف : کلیه امور مربوط به مدیریت منابع انسانی شامل جذب، استخدام، نگهداشت، آموزش، روابط انسانی، بازنشستگی و . . .

6. انتخاب تعریف : انتخاب مرحله‌ای از مدیریت منابع انسانی است برای پذیرفتن یا رد تقاضاهای مراجعین و متقاضیان کار، بطوری که شایسته‌ترین، مناسب‌ترین و با استعدادترین آنها برگزیده و تعیین شوند.

شرح : انتخاب مرحله‌ای است برای پذیرفتن یا رد تقاضاهای مراجعین و متقاضیان کار، بطوری که شایسته‌ترین، مناسب‌ترین و با استعدادترین آنها برگزیده و تعیین شوند. این کار تکمیل‌کننده مرحله کارمندیابی است. به بیان د....

7. انتصاب تعریف : عمل انتصاب عبارتست از بکارگماردن موقت یا دائم داوطلب شغل مورد نظر که برمبنای اطلاعات بدست آمده متناسب با آن شغل تشخیص داده شده است.

شرح : عمل انتصاب عبارتست از بکارگماردن موقت یا دائم داوطلب شغل مورد نظر که برمبنای اطلاعات بدست آمده متناسب با آن شغل تشخیص داده شده است. در اغلب سازمان‌ها انتصاب بدواً جنبه موقت داشته و پس از اینکه مستخدمی....

8. انضباط کارکنان شرح : امروزه این تعبیر که هدف اصلی از انضباط باید تغییر و اصلاح رفتار و عملکرد کارکنان باشد قوت گرفته است و مبنای تنظیم بسیاری از قوانین و مقررات انضباطی را تشکیل می‌دهد. بنابراین تنبیه کارکنان خاطی در سازم....

9. انگیزش، مشارکت و روابط کارکنان شرح : انگیزش، مشارکت و روابط کارکنان از جمله مباحث نرم و رویه‌ناپذیر مدیریت منابع انسانی هستند و نیازمند اقدامات و تشخیص‌هایی از سوی مدیران منابع انسانی هستند. البته سیستم‌های پاداش و تشویق و تنبیه بی‌ارتبا....

10. برنامه ریزی (Planning) تعریف : برنامه ریزی عبارتست از فرایندی دارای مراحل مشخص و به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیم‌ها.

شرح : برنامه ریزی یکی از وظایف مدیریت است. برنامه‌ریزی دارای انواع و اقسام مختلفی است و در سطوح مختلف مدیریت شکل‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شود.

11. برنامه‌ریزی نیروی انسانی (Human Resource Planning) تعریف : برنامه‌ریزی نیروی انسانی فرایندی است که به وسیله آن سازمان معین می‌کند که برای نیل به اهداف خود به چه تعداد کارمند، با چه تخصص و مهارت‌هایی، برای چه مشاغلی و در چه زمانی نیاز دارد.

شرح : هدف از برنامه‌ریزی نیروی انسانی، تأمین، استخدام و حفظ کارکنانی است که بقا و توسعه سازمان به وجود آنها بستگی دارد.

12. بکارگماری (Staffing) تعریف : کل وظیفه مربوط به انجام امور مربوط به نیروی انسانی در سازمان شامل جذب، استخدام، آموزش، فراهم‌آوری و نگهداشت شرایط کاری مناسب.

شرح : بکارگماری یکی از وظایف مدیریت است. مدیریت منابع انسانی نیز حوزه‌ای است که در وظیفه بکارگماری می‌گنجد.

13. بهداشت و ایمنی کارکنان شرح : استفاده مطلوب از نیروی کار افراد وقتی امکان‌پذیر است که کارکنان از سلامت کامل برخوردار بوده و از خطر ابتلا به بیماری یا هر نوع حوادث در محیط کار بدور باشند. معمولاً سازمان‌ها برای ارائه خدمات درمانی و....

14. بیمه و بازنشستگی کارکنان شرح : برنامه‌های بیمه و بازنشستگی به منظور ایجاد امنیت اقتصادی و تأمین معاش و زندگی مستخدم و خانواده‌اش در زمان بیکاری، بیماری، پیری و از کارافتادگی و بالاخره پس از مرگ، تهیه و اجرا می‌گردد.

15. پاداش کارکنان شرح : به جبران زحمتی که فرد در سازمان متحمل می‌شود، در ازای وقت و نیرویی که او در سازمان و به خاطر نیل به اهداف سازمان صرف می‌کند، و به تلافی خلاقیت و ابتکارات وی برای یافتن و به کارگیری رویه‌ها و روشهای کا....

16. تجزیه و تحلیل شغل (Job Analysis) تعریف : تجزیه و تحلیل شغل فرایندی است که از طریق آن ماهیت و ویژگی‌های هر یک از مشاغل در سازمان بررسی می‌گردد و اطلاعات کافی درباره آنها جمع‌آوری و گزارش می‌شود. با تجزیه و تحلیل شغل معلوم می‌شود هر شغل چه وظا....

17. جابجایی کارکنان شرح : انتصاب صحیح از جمله اقداماتی است که در کاربرد مطلوب منابع انسانی نقش مؤثر و اساسی ایفا می‌کند. اما انتصاب امری همیشگی نیست بلکه بر اساس شایستگی‌ها، تجربیات و دانشی که افراد در طول خدمت خود کسب می‌کنند....

18. حقوق و دستمزد کارکنان شرح : به کارکنان به جبران کاری که در سازمان انجام می‌دهند حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود. ارزش نسبی مشاغل مختلف در سازمان، ارزش نسبی کارکنان، سطح حقوق و دستمزدهای رایج، نقش اتحادیه و سندیکاها، اوضاع اقتصادی، ....

19. رفتار سازمانی (Organizational Behaviour) تعریف : طرز فکر، رفتار و فعالیت‌های افراد داخل سازمان و خود سازمان به عنوان یک موجودیت مستقل.

20. رفتار کارآفرینانه (Entrepreneurial Behaviour ) تعریف : رفتاری مدیریتی که تمایل به ریسک کردن، توانایی تشخیص و بهره‌برداری از فرصت‌ها و داشتن رویکردی فرافعالی نسبت به محیط از مشخصه‌های اصلی آن هستند.

21. رفتارهای مدیریتی (Managerial Behaviour) تعریف : واژه عمومی برای نگرش‌ها و اعمالی که مدیران در مجموعه‌ای خاص از شرایط از خود نشان می‌دهند.

22. رهبری (Leading) 23. طبقه‌بندی مشاغل (Job Classification) تعریف : طبقه‌بندی مشاغل عبارت است از دسته‌بندی یا تنظیم مشاغل در گروه‌هایی از مشاغل مشابه و قراردادن این مشاغل در طبقات و درجات مختلف، بطوری که رابطه صحیح و مناسبی بین عوامل سه‌گانه زیر برقرار شود: 1) وظایف،....

24. طراحی شغل (Job Design) تعریف : طراحی شغل عبارت است از تعریف روشی که یک کار باید انجام شود و فعالیت‌هایی که در یک شغل مفروض مورد نیاز است. در تعریف دیگر، طراحی شغل عبارت است از تعیین و در کنار هم قرار دادن وظایفی که به صورت یک واحد ....

25. فرهنگ سازمانی (Organizational Culture) تعریف : به ارزش‌های متداول و ادراکات مشترک موجود بین اعضای یک سازمان فرهنگ سازمانی گفته می‌شود.

26. کارمندیابی تعریف : کارمندیابی، فرایندی است که به وسیله آن کسانی که به نظر می‌رسد توانایی بالقوه‌ای برای عضویت در سازمان و انجام دادن وظایف محوله دارند شناسایی می‌گردند و موجبات جذب آنها به سوی سازمان فراهم می‌شود.

شرح : کارمندیابی یک فرایند واسطه‌ای است؛ یعنی طی این فرایند کسانی که جویای کارند (متقاضیان کار) و کسانی که خواهان نیروی کارند (استخدام‌کنندگان) برای نخستین بار با یکدیگر روبرو می‌شوند تا طی فرایند بعدی (انت....

27. مدیر در نقش رهبر (Manager as Leader) شرح : مسئول ایجاد انگیزش در زیردستان و فعال‌سازی آنها. مسئول بکارگماری، آموزش و وظایف مرتبط. مسئول هر گونه فعالیت مدیریتی که به زیردستان مربوط باشد.

28. مدیر در نقش کارآفرین (Manager as Entrepreneur) شرح : سازمان و محیط آن را برای فرصت‌ها جستجو می‌کند و پروژه‌های بهبود را برای ایجاد تغییر در سازمان آغاز می‌کند. برای طراحی پروژه‌های خاص نظارت می‌کند.

29. مدیر در نقش کنترل‌کننده (Manager as Disturbance handler) شرح : مسئول برای انجام اقدامات اصلاحی وقتی که سازمان با تغییرات و انحرافات مهم و غیره منتظره روبرو می‌شود.

30. مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management) تعریف : مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عمل....

31. مهارت‌های انسانی (Human Skills) تعریف : توانایی کار با افراد و گروه‌ها و درک و ایجاد انگیزش در آنها.

شرح : یکی از سه دسته مهارت‌های مدیریت. مهارت‌های این دسته مربوط به روابط انسانی است.

32. مهارت‌های فکری (Conceptual Skills) تعریف : توانایی در ایجاد هماهنگی و یکپارچگی تلاش‌ها و فعایت‌های سازمان. توانایی در درک سازمان به عنوان یک کل، درک چگونگی ارتباط اجزای سازمان با یکدیگر و توانایی در پیش بینی اثرات یک تغییر در سازمان. توانایی د....

شرح : یکی از سه دسته مهارت‌های مدیریت. این دسته از مهارت‌های مدیریت با مفاهیم و ایده‌ها سر و کار دارند.

33. مهارت‌های مدیریت (Management Skills) تعریف : تخصص یا توانایی در انجام کارهای مربوط به مدیریت.

شرح : برای اینکه مدیران در انجام وظایف مدیریت و ایفای نقش‌های مدیریتی موفق باشند باید دارای برخی مهارت‌های مدیریتی باشند. رابرت کتز، استاد دانشگاه و مدیر، مهارت‌های مدیریتی را در قالب سه دسته تقسیم‌بندی کرد....

34. مهارت‌های مذاکره (Negotiation Skills) تعریف : مهارت‌های مورد نیاز برای انجام مذاکره موفق و دستیابی به این تضمین که توافق حاصل از مذاکره اهداف مورد نظر را تأمین می‌کند.

شرح : مذاکره عبارتست از فرایندی که که در آن دو طرف با هم صحبت می‌کنند تا بر سر موضوعاتی مانند دستمزد، قیمت، نحوه ادغام و غیره به توافق برسند.

35. نقش‌های اجتماعی (Interpersonal Roles) شرح : یکی از سه دسته نقش‌های مدیریتی.

36. نقش‌های تصمیم‌گیری (Decision Making Roles) شرح : یکی از سه دسته نقش‌های مدیریتی.

37. نقش‌های مدیریتی (Managerial Roles) تعریف : واژه عمومی برای کارها، رفتارها، مسئولیت‌ها و فعالیت‌های مورد انتظار از یک مدیر.

شرح : هنری مینتزبرگ پژوهش وسیعی بر روی نوع و طبیعت کار مدیران انجام داد. او به این نتیجه رسید که مدیران ده نقش اصلی ایفا می‌کنند که می‌توانند در قالب سه وظیفه اصلی دسته‌بندی شوند. او نتیجه گرفت که کارهای خی....

38. هدایت (Directing) تعریف : کار پیوسته تصمیم‌سازی و بیان آنها در قالب دستورات مشخص و دستورالعمل‌ها و انجام وظیفه به عنوان رهبر سازمان.

شرح : هدایت منابع انسانی یکی از وظایف مدیریت است. برخی از نویسندگان رهبری را معادل هدایت می‌دانند. هم‌چنین برخی به جای واژه «هدایت» از واژه «رهبری» استفاده می‌کنند.

39. هماهنگی (Coordination) تعریف : تمام فعالیت‌های مربوط به برقراری ارتباط متقابل بین اجزای مختلف کار.

شرح : برخی نویسندگان هماهنگی را یکی از وظایف مدیریت برمی‌شمرند در حالی که برخی دیگر هماهنگی را اساس مدیریت می‌دانند و معتقدند که هر یک از وظایف مدیریتی اقدامی شامل هماهنگی است.

40. وظایف مدیریت (Management Functions) تعریف : فهرستی از فعالیت‌های اصلی که مدیران باید به عنوان بخشی از کارشان انجام دهند.

شرح : حوزه‌های وظیفه‌ای اصلی مدیریت، صرفنظر از نوع و سطح مدیریت، عبارتند از: برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، بکارگماری و کنترل. نویسندگان وظایف مختلفی را برای مدیریت برمی‌شمرند و یک فهرست قطعی و مورد قبول هم....

/ 0 نظر / 17 بازدید