چند سوال و جواب در مورد مشاوره و تربیتی(سری اول)

چند سوال و جواب در مورد مشاوره و تربیتی(سری اول)

1_فراموشی در هنگام حضور در امتحان راچگونه  باید برطرف کرد؟

فراموشى در هنگام حضور در امتحان، را مى‏توان با تقویت روحیه اعتماد به نفس، جبران کرد و با رعایت نکات زیر در هنگام مطالعه مى‏توان فراموشى را به حداقل رساند: 1- مطالعه در زمان مناسب (هر قدر در زمان مطالعه انسان نشاط بیشترى داشته باشد فراگیرى بهتر است). 2- مطالعه در مکان (مانند مکان هاى بى‏سرو صدا و خالى از امورى که جلب توجه مى‏کند) و شرایط فیزیکى مناسب (مانند کیفیت نور و...) . 3- استفاده از لوازم کمک آموزشى مناسب. 4- نشاط روحى و جسمى (لذا بهتر است همه روزه ورزش کنید). 5- بهتر است درس هاى دشوار و نیازمند به دقت زیاد را در شرایط نشاط بیشتر و درس‏هاى آسان را در مواقع خستگى بخوانید.

2_ویژگی های یک دانشجوی خوب چیست؟

ویژگى‏هاى دانشجوى خوب عبارت است از: 1- داراى تلاش، تحرک و نشاط علمى، 2- آگاه به زمان و داراى درک و بینش عمیق سیاسى و اجتماعى، 3- دردشناسى و داراى شعور و احساس جمعى و در بند خدمت به جامعه، 4- با ایمان، داراى تقوا، تهذیب نفس و رفتار شایسته، 5- با صلابت و استوار در برابر تهاجمات فکرى، فرهنگى و... بیگانگان، 6- صریح و مقاوم در برابر انحرافات و کجروى‏ها.

3_چگونه خجالت کشیدن را از خود دور کنیم؟

به نظر مى‏آید مشکلى که مطرح کرده‏اید، همه ناشى از همان احساس خودکم‏بینى، عدم اعتماد به نفس و تلقى منفى نسبت به توانمندى‏هاى خود مى‏باشد؛ بنابراین سعى کنید براى مقابله با این مشکل، به راه‏کارهاى زیر عمل کنید: الف) ابتدا سعى کنیدنقاط مثبت زندگى خود را در یک کاغذ یادداشت کنید و همراه داشته باشید؛ از جمله موفقیت تحصیلى و راه‏یابى به دانشگاه. هرگاه فکر منفى به ذهن شما خطور مى‏کند، به آن نکات مثبت نگاه کنید. ب ) سعى کنید به توانایى‏هاى خود بیشتر فکر کنید و اگر نکته‏ى مثبت دیگرى به ذهنتان آمد، به لیست قبلى اضافه کنید. ج ) روابط اجتماعى خود را با روش‏هاى زیر تقویت کنید: 1- در سلام کردن، پیش‏قدم باشید، حتى به افراد کوچک‏تر از خود. 2- به سلام اکتفا نکنید و سعى کنید با افرادى که با شما آشنا یا خویشاوندند، بعد از سلام، احوال‏پرسى کنید. 3- در کلاس یا در کانون‏هاى فرهنگى مسؤولیتى هر چندکوچک را بپذیرید و سعى کنید آن را خوب انجام دهید. 4- دائماً به خود تلقین کنید که "تو مى‏توانى در کارها موفق باشى"، "تو از عهده‏ى این کار برمى‏آیى" و... 5- کمتر در خلوت و تنهایى باشید و سعى کنید تا آنجا که امکان دارد، تنها نباشید، مگر به اندازه‏ى ضرورت. 6- اگر گناهى مرتکب شده‏اید، توبه کنید و مطمئن باشید که خداوند شما را مى‏بخشد، حتى شما را دوست دارد، زیرا خداوند هم توبه را مى‏پذیرد و هم توبه‏کننده را دوست دارد. خصوصاً اگر فرد توبه‏کننده جوان باشد. 7- هرگز از لطف و مغفرت خداوند مأیوس نباشید و همواره با امید زندگى کنید. 8- داستان‏ها و لطیفه‏هاى جالب و غیرزننده را از دیگران یا کتابهاى یادبگیرید و آنها را در جمع دوستان، به تناسب تعریف کنید. 9- به دیگران محبت کنید و تا حد امکان دلسوزى خود را به آنها نشان دهید. 10- هر وقت احساس کسالت مى‏کنید، در صورت امکان یک دوش آب ولرم (نه سرد و نه گرم) بگیرید. 11- هر روز نیم‏ساعت ورزش مورد علاقه‏ى خود را انجام دهید. 12- علاوه بر درس، هنر دیگرى را یاد بگیرید، مثل آشپزى، خیاطى، گلدوزى، خطاطى، نقاشى و....

4_روش هایی برای تقویت حافظه و به خاطر سپردن مطالب؟

براى اینکه مطالب مورد مطالعه یا نکات ارائه شده در کلاس در حافظه انسان بماند، چند نکته باید رعایت شود: الف) مطالعه یک مطلب از منابع گوناگون ب ) تکرار مطالب؛ که خود تکرار به چند صورت ممکمن است: 1)تکرار ذهنى، 2) تکرار لفظى، 3) تکرار نوشتارى، 4) تکرار تدریسى، 5) تکرار شنیده‏اى. یکى از بهترین روش‏ها براى استقرار یک مطلب در حافظه، تکرار آن است. از همین‏رو گفته شده است:

الدَّرْسُ حَرْفٌ والتِّکْرارْ أَلْفٌ‏؛ درس یک بار ولى تکرار هزار بار!. ج ) بازگویى مطالب براى دیگران به صورت مباحثه، که این روش بسیار نافذى براى تسلط و حفظ مطالب است. د ) درصورت نبود هم‏بحث، مى‏توان مطالب را به صورت اشاره بر روى کاغذ نوشت و این عمل را تکرار و بازگو کرد. ه ) دقت در مطالب هنگام فراگیرى نقش مهمى براى استقرار در حافظه دارد، اصولاً مطالبى که انسان به طور سرسرى مطالعه مى‏کند، به نحو شایسته‏اى در حافظه استقرار نمى‏یابد. و ) شاخه‏بندى کردن مطالب و به تصویر درآوردن آن. ز ) یکى از راههاى استقرار مطالب در حافظه، قرین ساختن مطالب با حوادث و وقایع خاص است. ح ) ساختن کلید و رمز، براى مطالب متنوع؛ مثلاً یک واژه مأنوسى را درنظر بگیرید که هر حرفى از آن اشاره به یک نکته باشد. ط ) دادن عنوان‏هاى ویژه به بعضى از مطالب و به خاطرسپردن این مجموعه عناوین.

5_پوشش و حجاب در محیط خانواده چگونه باید باشد؟

خاطر نشان مى‏سازد که محیط خانواده، محیط پرورش است و پرورش فضایى سالم و پاک را مى‏طلبد، البته توجه دارید که پرورش تنها به پرورش تواناییهاى ذهنى و جسمى محدود نمى‏شود بلکه پرورش اجتماعى، اخلاقى و آداب و معنویت نیز در محیط خانواده فراهم مى‏گردد. روشن است که تکیه و عمل به معیارهاى الزامى دینى و تکالیف شرعى که محدود به اعمال خاصى هستند، تنها پرورش دینى و مذهبى را فراهم مى‏سازد. اخلاق دینى و آداب خانوادگى و اجتماعى غیر از تکالیف دینى است و معیار در اخلاق و ادب صرف حلال و حرام شرعى نیست. ازاین‏رو شاید از نظر شرعى با رعایت پوشش معین شده مرتکب عمل حرام نشویم، ولى نمى‏توان گفت که از این راه مى‏توان به کمال نهایى رسید و از نظر اخلاقى نیز هرگز مرتکب عمل ناپسندى نشده‏ایم. چه بسیار کارهایى که از نظر فقهى شاید حرام نباشند ولى از نظر اخلاق دینى و آداب خانوادگى و اجتماعى صددرصد مردود و ناپسند تلقى مى‏گردند. بنابراین در خصوص پوشش صحیح تنها بکارگیرى و رعایت معیارهاى تکلیفى و فقهى (حلال و حرام) اولیه کافى نیست، لذا اگر عملى و یا پوششى موجب گمراهى و ترتب مفسده‏اى باشد از نظر شرعى و تکلیفى نیز حرام مى‏باشد. خواهر عزیزم خود مى‏دانید که اگر کسى به شخصى به قصد شهوت نگاه کند، هر چند آن فرد پوشش داشته باشد و محرم نیز باشد، این نگاه حرام است (به استثناء زن و شوهر). حال اگر شما با این شکل از پوشش زمینه نگاه شهوت‏آلود را براى کسى، حتى اهل خانواده خود، فراهم سازید. بعید نیست که مرتکب حرام شده باشید. خواهر محترمه! آیا از نظر شرعى جایز است زنان با لباس چسبان در حالى که تمام بدن آنها پوشیده است در جامعه ظاهر شوند؟ به یقین مى‏گویید خیر، در حالى که آنها پوشش دارند و هیچ جاى بدن آنها پیدا نیست. چون پوشش باید هدف خود را تأمین کند یعنى هدف و منظور از پوشش ایجاد فضاى پاک و سالم معنوى مى‏باشد و زمینه آلودگى را فراهم نکند. حال اگر پوشش به‏گونه‏اى باشد که زمینه‏ساز گناه است آیا مى‏توان گفت چون پوشیده است پس حرام نیست و گناه نکرده است؟ بى‏تردید خود تصدیق مى‏فرمایید که تنها پوشش کفایت نمى‏کند. افزون بر این از نظر احساس علمى و کمال‏طلبى، توجه شما را به این نکته جلب مى‏کنم که: رسیدن به کمال و تحصیل فضایل اخلاقى با اکتفا کردن به حلال و حرام هرگز بدست نمى‏آید، مهم‏تر آنکه چه بسا این گونه اعمال و پوشش‏ها، چون خود زمینه‏ساز آلودگى را فراهم مى‏نماید، حرام و گناه است و در برخى موارد پیامدهاى غیرقابل جبرانى را به همراه داشته باشد. لذا توصیه مى‏شود خود را به مرز حلال و حرام محدود نکنید بلکه براى مصونیّت خود و دیگران از لغزش‏گاه‏ها و وسوسه‏هاى شیطانى از امورى که احتمال لغزش دارد، بپرهیزید. خواهر عزیزم! خوب است به این نکته نیز توجه داشته باشید که شاید بیان مادر شما و یا شیوه برخورد وى مورد پسند شما نباشد ولى تجارب او را نباید نادیده گرفت و خود را از آن محروم ساخت. شاید شکل و نحوه گفتار او مورد پسند شما نباشد، اما حقیقت و محتواى آن سخنان توصیه‏هایى است که از تجارب وى بر مى‏جوشد و در صدد است تا وجود پربها و ثمین دختر خود را مصون بدارد. مردها گرگ نیستند، بلکه خانم‏ها "خانم" هستند. هر دستى نباید جرأت لمس جواهر را به خود دهد، بلکه باید با حساسیت و ظرافت شیوه‏اى خاص که برازنده آن گوهر ارزنده است با او برخورد کرد و او خود باید این ارزش را پاس دارد. در پایان این بخش شما را به رعایت اعتدال در پوشش که آسیبى به تکالیف شرعى و حدود اخلاقى وارد نسازد، توصیه مى‏کنم تا فضاى خانواده براى همه اعضاى آن محیط پرورش سالم باشد و حتى به صورت ناخودآگاه آنها را از پرورش صحیح محروم سازد. البته جهت حسن بهره‏مندى و استفاده از ارزش‏هاى اخلاقى که هدف بعثت نبى مکرم اسلام است شما را به مطالعه کتب "قلب سلیم" و "ایمان" نوشته شهید دستغیب دعوت مى‏کنم.

6_چگونه از گناه بسیار دور بشویم؟

براى دورى از گناه باید عزم جدى و راسخ بر ترک آن گرفت و حتى خیال آن را هم در سر نپروراند. با مطالعاتى پیرامون معاد و عواقب وخیم گناه و دور ساختن خود از عوامل محرک و تحفظ بر عبادات مى‏توان تا حدودى نفس خود را در برابر وسوسه هاى شیطانى آسیب‏ناپذیر ساخت.

7_روش صحیح مطالعه چیست؟

مطالعه کتاب باید براساس نیاز فکرى و روحى شخص صورت گیرد. اگر تاکنون اهل مطالعه نبوده‏اید، بهتر است از داستان شروع کنید. ابتدا داستان‏هاى کوتاه (مانند کتاب‏هاى محمدى اشتهاردى) و سپس رمان و داستان‏هاى بلند (مانند بامداد خمار) را مطالعه کنید. سپس بر اساس نیاز فکرى، باید به آثار خوبى که در آن زمینه وجود دارد پرداخت. مشورت در این زمینه با افراد صاحب نظر بسیار سازنده است. درباره روش مطالعه: پس از انتخاب کتاب و سیر مطالعاتى، به کار بستن روش‏هاى زیر، مى‏تواند کیفیت مطالعه شما را بهبود بخشد: الف ) در مطالعه، سعى شما بر فهمیدن باشد نه بر اتمام کتاب. ب ) در حین مطالعه، قسمت‏هاى مهم را با مداد مشخص کنید. ج ) نشانى قسمت‏هاى مهم و مطالب مورد نظر را همراه با عنوان، در صفحات سفید کتاب یادداشت کنید. د ) پس از مطالعه هر فصل و یا قسمت، با بستن کتاب مطالب خوانده شده - بویژه قسمت‏هاى مهم را - در ذهن خود مرور کنید. ه ) از مطالب مهم، به اختصار فیش‏بردارى کنید. کلاسورى را به این کار اختصاص دهید. در نتیجه پس از مطالعه هر کتاب، مجموعه‏اى از مهم‏ترین مطالب را در برگه‏هاى مجزا همراه با عنوان مورد نظر خود در اختیار دارید. و ) از مطالب فراگرفته شده، تصویر ذهنى بسازید؛ مثلاً اگر یک قسمت تاریخى است آن را در ذهن خود به صورت "تصاویر" بازسازى کنید. ز ) زمان مناسبى را که نوعاً پس از آن آرامش دارید، براى مطالعه انتخاب کنید؛ مانند اواخر شب. د ) روحیه مثبت در خود ایجاد کنید و خود را قادر به یاد آوردن مطالب به هنگام نیاز بدانید.

8_راه موفقیت در تحصیل چیست؟

موفقیت در امور درسى و دیگر مسائل دنیایى، تابع عوامل مختلفى از جمله تلاش، استعداد، گزینش روش‏هاى مناسب، نظم و پایدارى در امور است. البته عنایت الهى نیز مقوله‏اى بسیار حائز اهمیت است؛ لیکن به این معنا نیست که خداوند در هر شرایطى، دینداران را در امور دنیایى موفق‏تر از دیگران مى‏کند؛ بلکه خداوند براى هر کارى اسبابى قرار داده است و سنّت الهى بر این جارى است که هر چیزى در شرایط و با ابزارهاى ویژه خودش، انجام شود.

9_چگونه خود را به مطالعه علاقه مند کنیم؟

براى مطالعه نیز چند چیز به عنوان مقدمه باید رعایت شود: الف) موضوع مورد مطالعه برایتان اهمیت جدى داشته باشد. ب) درباره آن موضوع سؤالات وابهامات جدى داشته باشید و به دنبال پاسخ آن باشید. ج) متن کتاب مورد مطالعه براى شما قابل درک و هضم باشد. خ) ابتدا فهرست مطالب کتاب را بخوانید تا مطلب کلى در ذهن شما شکل گیرد. ح) مطالعه را از اول کتاب شروع کنید و هر پاراگراف را دقیقاً بخوانید و زیر نکات اساسى آن خط بکشید و تا آن قسمت را خوب نفمیده‏اید از آن عبور نکنید اگر بعد از خواندن هر قسمت متوجه شدید که حواستان پرت شده و مطلب را نفهمیده‏اید دوباره آن بخش را بخوانید. چ) بعد از مطالعه هر پاراگراف در یک جمله کوتاه یا در یکى دو کلمه خلاصه آن قسمت را درحاشیه کتاب یادداشت کنید. ه) مکان مناسبى را براى مطالعه انتخاب کنید که نور کافى داشته باشد و سر و صداى زیادى در آن نباشد. ر) در فضاى دید روبروى شما هنگام مطالعه باید اشیاء زیاد و متنوع مختلفى نباشد تا افکار شما را به سوى خود بکشاند. ز) در اوقاتى که خسته‏اید و آمادگى فکرى براى مطالعه ندارید مطالعه نکنید بلکه مطالعه را در ساعت‏هاى مفید که آرامش فکرى دارید و دغدغه کار دیگرى را ندارید انجام دهید سعى کنید با عمل به بند "الف" و "ب" در خود ایجاد انگیزه کنید یعنى موضوع را پر اهمیت و جذاب و مهم و با به صورت سؤالات جدى و حیاتى ارائه کنید تا رغبت شما زیاد و احساس خستگى و بى میلى نکنید.

10_ویژگی های یک مشاور موفق چیست؟

ابتدا باید این نکته را متذکر شویم که مسیر کسب معارف الهى و رسیدن به قله رفیع ایمان مسیرى است که باید به تدریج پیموده شود نمى‏توان این راه طولانى را یک شبه طى کرد براى رسیدن به آن مقام باید همت و تلاش و پشتکار محکمى داشت که مسلماً توان آن در شما وجود دارد؛ بنابراین یا على بگویید و به خدا توکل کنید و به رهنمودهاى زیر هم توجه نمایید: راههاى تقویت اراده: قبل از بیان راه‏هاى تقویت اراده: بهتر است فرد با اراده و در مقابل آن فرد بى ثبات و فاقد اراده را توصیف کنیم. فرد با اراده کسى است است که ابتدا درباره کارش به خوبى تأمل مى‏کند سپس تصمیم به انجام آن مى‏گیرد و با فعالیت و ثبات قدم آن را اجرا مى‏کند بنابراین پافشارى بر تصمیمى غلط، یا داشتن میلى بلندپروازانه ثبات قدم نمى‏باشد در مقابل فردى که داراى اراده ضعیف است با کم‏ترین مشکل از انجام کار خود دلسرد مى‏شود و از انجام آن باز مى‏ماند براى تقویت اراده طى مراحل ذیل لازم است: 1- باید کارهاى خود را به دقت ارزیابى کنید در این مرحله باید به مدت چهار روز و هر روز پنج دقیقه اعمال و رفتار خود را بسنجید بررسى کنید که اعمال شما چقدر با اراده است آیا پس از اراده پى‏گیرى و ثبات دارید یا احساسات و محرک‏هاى بیرونى شما را متوقف مى‏کند؟ در ضمن تعیین کنید که چند درصد از اعمال شما از روى عادت و فاقد اراده است در این مرحله پى خواهید برد که اراده شما لااقل در بعضى موارد نارساست و ملاحظه خواهید کرد که اگر بعضى از اعمال شما با اراده قوى انجام شود بازده بیشترى خواهید داشت ؛ لذا به اهمیت تقویت اراده پى خواهید برد. 2- در مرحله دوم باید از تلقین استفاده کنید اولاً، تلقین‏هاى منفى را به تدریج از خود دور کنید مثلاً این جمله "من همیشه کارهاى را ناتمام رها مى‏کنم" یا "هر چیز کوچکى اراده مرا متزلزل مى‏کند" را از خاطر خود بزدایید و در عوض به خود تلقین کنید که "کسب اراده قوى براى من آسان است براى کسب آن خواهم کوشید". 3- هر روز چند کار ارادى براى خود ترتیب دهید این کارها باید مستلزم جد و جهد واقعى باشد هم چنین این کارها نباید خارج از توانایى فعلى شما باشد ؛ مثلاً هر روز صبح برنامه‏اى را براى تمام روز تنظیم کنید این برنامه باید بدون افراط و زیاده‏روى باشد سپس به هر قیمتى آن را دنبال کنید هیچ چیز نباید مانع کار شما شود. 4- تعداد کارهاى ارادى و میزان مشکل بودن آن‏ها را به تدریج افزایش دهید. 5- هر شب خود را محاسبه کنید اعمال ارادى موفق و موارد ضعف را یادداشت کنید در موفقیت‏ها شکر گزار باشید و در صورت ضعف در صدد رفع ضعفها برآیید. 6- آخرین نکته که در واقع هم به منزله شرطى براى همه مراحل بالا و هم عاملى براى تقویت اراده است توجه شما به این نکته مى‏باشد که اولاً، همه نیروهاى ما از خداست، لذا باید در برابر موانع از خداوند استعانت و کمک جوییم، ثانیاً، اراده ما باید در جهت اراده خداوند باشد یعنى چیزى را اراده کنیم که مورد رضایت و اراده حق تعالى است افرادى که اراده آنها در جهت معصیت است ثبات قدم ندارند و زود در برابر مشکلات در مى‏مانند ولى اگر انسان به دنبال رضاى خداوند در جهت انجام وظیفه باشد مسلماً اراده او آهنین و خلل‏ناپذیر خواهد شد. ازاین‏رو همه دیدیم که امام خمینى(ره) با اراده محکم در برابر همه مشکلات ایستاد و انقلاب را به پیروزى رساند این اراده محکم در اثر طلب رضاى الهى و اداى وظیفه دینى پدید آمده بود. توجه داشته باشیم که موفقیت در هر کارى از جمله ترک گناه و معصیت مرهون چند امر است: الف) شناخت هدف ب) برنامه ریزى ج) همت و تلاش عزم و اعتماد به نفس د) داشتن انگیزه ه) توکل به خداوند. امیدواریم با مراعات مطالب فوق و انجام آن‏ها اراده‏اى قوى دست یافته بر ترک معاصى توفیق یابید. خواندن دروس حوزه و مخصوصاً دروس تخصصى که در بعضى از مؤسسات وابسته به حوزه و از جمله مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) ارائه مى‏شود و از امسال از خواهران هم ثبت نام مى‏نماید مى‏تواند در جهت ارتقاى علمى و معنوى شما کمک زیادى بنماید. آدرس مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره): قم: بلوار امین، 45 مترى بسیج، مقابل اداره راهنمایى و رانندگى، تلفن 2936054 واحد تحصیلات خواهران آموزش غیر حضورى تماس بگیرید و مسأله را پیگرى نمایید. و یا استفاده از نوار امانى دروس مختلف مثل فلسفه، اخلاق، معارف و.... با تشکیل پرونده در همان مؤسسه و یا این که با جامعه‏الزهرا بخش آموزشى غیر حضورى با تلفن 2935853 تماس بگیرید. ملاکهاى انتخاب همسر با توجه به احادیث و روایاتى از معصومین(ع): 1- به اهل بیت(ع) محبت داشته باشد و اهل نماز و دعا باشد به عبارت دیگر فرد دیندار و دین باورى باشد. 2- از نظر خانوادگى و شخصى خوش سابقه باشد. 3- زیبا باشد البته زیبایى امرى نسبى است و سلیقه شما ملاک است. 4- امانتدار باشد. 5- کفو و هم شأن باشد این ملاک بسیار مهم است و شامل وضع مالى، مذهبى، اخلاقى، فرهنگ خانوادگى، دانش، قیافه و بسیارى از شرایط اجتماعى مى‏شود. باید فاصله در حدى نباشد که زندگى را براى طرفین مشکل سازد. 6- اگر در زندگى یادآور خدا شدى تو را همراهى کند و اگر خدا را فراموش کردى یادآور تو شود و به تو تذکر دهد. 7- چنانچه از سوى تو کار ناروایى سرزد عفو و اغماض کند. 8- در مقابل احسانى که به او مى‏شود قدردانى کند. 9- نسبت به ناموس خود غیرت‏مند باشد. بنابراین با توجه به نکات فوق حساسیت شما نسبت به مذهبى و اهل نماز و دعا و مناجات بودن همسر آینده‏تان ستودنى است ولى باید به نکات دیگر هم توجه داشت. در این زمینه مى‏توانید از کتابهاى زیر هم بهره بگیرید: 1- آیین همسردارى، آیه الله امینى 2- انتخاب همسر، آیه الله امینى 3- جوانان و انتخاب همسر، على اکبر مظاهرى 4- بهشت خانواده، مصطفوى 5- خانواده ایده‏آل، از انتشارات انجمن اولیاء و مربیان 6- خانوده متعادل، شرفى 7- ازدواج در اسلام، آیة الله مشکینى قرآن کریم درباره هدف زندگى مى‏فرماید: "وَ ما خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ" من جن و انس را نیافریدم جز این که عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند) راه و روش رسیدن به این مقام را پیامبر عظیم الشأن اسلام و ائمه معصوم(ع) به ما یاد داده‏اند ؛ بنابراین از این لحاظ هیچ مشکلى وجود ندارد ما باید همت و تلاش کنیم تا به آن مقام برسیم بهترین راه حل بینش و گرایش ژرف دینى است توصیه مى‏کنیم براى غناى فکرى خود کتاب‏هاى شهید مطهرى را مطالعه فرمایید و نیز براى آگاهى بیش‏تر به کتابهاى زیر رجوع کنید: 1- هدف از آفرینش انسان، دکتر عبدالله نصرى 2- آفرینش و انسان، علامه محمد تقى جعفرى 3- تکاپوى اندیشه‏ها، علامه محمد تقى جعفرى 4- ایده آل زندگى و زندگى ایده‏آل، علامه محمد تقى جعفرى 5- معارف اسلامى (قسمت انسان‏شناسى) ، استاد مصباح یزدى ویژگیهاى یک مشاور موفق: مشاور وقتى موفق خواهد شد که از ویژگیهاى زیر برخوردار باشد: 1- شخصیت سالم 2- تیز بینى، تیز فهمى و سرعت انتقال 3- مهارت در گوش دادن 4- علاقه کمک به مردم 5- علاقه و اشتیاق به یادگیرى و تغییر رفتار خویش ؛ زیرا کسى که نتواند خود را تغییر دهد هرگز نخواهد توانست دیگرى را تغییر دهد 6- لذت بردن از زندگى اجتماعى و همکارى 7- تجربه‏هاى نظرى و عملى مورد نیاز در امر مشاوره و راهنمایى، مخصوصاً در برقرارى ارتباط و مساعد کردن زمینه یا موقعیت 8- آشنایى با روش‏هاو شیوه‏هاى عمدتاً کلامى و برقرارى ارتباط با دیگران بر پایه فرهنگ حاکم جامعه 9- آشنایى با روش‏هاى تقویت رفتار تغییر یافته 10- آشنایى با روش‏هاى معتبر ارزشیابى، تغییر رفتارى و پى‏گیرى آن 11- شناخت ساختار خانواده‏ها 12- شناخت ساختار روابط والدین و فرزندان 13- شناخت استعدادها، توانایى‏ها و مهارت هاى مورد نیاز 14- برخوردارى از قدرت و مهارت درک مسائل و تجزیه و تحلیل آن‏ها 15- مقید بودن به اخلاق مطلوب جامعه امیدواریم با جامه عمل پوشاندن و آراستن خویش به آن‏ها بتوانید به عنوان یک مشاور موفق، خدمات قابل توجهى به جامعه اسلامى مخصوصاً قشر جوان جامعه ارائه دهید از خداوند مهربان مى‏خواهیم شما را در جهت رسیدن به اهداف بلندتان یارى دهد.

 

/ 0 نظر / 21 بازدید